Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Att äta mediciner

Av Ljumsten - 10 januari 2014 10:45

                     

Det råder nog väldigt många delade meningar om hurvida vi människor mår av att äta olika mediciner.
En del är pillermissbrukare, andra äter endast naturpreparat, vissa gör både och så kanske de finns de personer som inte äter någon medcin eller kosttillskott alls.
Alltså alla har vi olika syn på vad vi tycker om det och hur mycket vi äter av vanlig samt naturmedicin.

Min personliga åsikt om detta (jag har ju ätit lite olika "vanliga" mediciner för olika saker) är att man ska försöka hitta en bra balans. Man ska ha koll på VAD man stoppar i sig och VILKA effekter det kan ge. Både positiva och negativa. Det är också bra att medicinen man tar skall vara på ett kontrollerat sätt så att det inte går över styr.

Vad de gäller vanlig medicin och natur medicin, så ställer jag mig där mitt i mellan. Jag tror på vissa saker på båda sidorna så att säga. Jag anser nog att vissa saker måste nog ske genom läkaren, som ordinerar "vanlig" medicin för att man skall få en så önskad effekt som möjligt och när det gäller andra saker, kan man säkert vända sig till naturläkemedel.

Det viktigaste av allt är att man själv har valt rätt medicin som passar för just dig. Är man nöjd med vilka mediciner man tar och man får de önskade effekterna av det så är det ju för det mesta bra. Så länge du och din läkare har koll på läget. Självklart skall man sluta om kroppen tar för mycket stryk, även om du får positiva effekter, men somsagt... man skall (enligt mig) äta medicin under kontrollerade former. (ALLTID)

Jag har ju fått utordinerat en medicin för min ADHD - Ritalin. ADHD medicin är ju något som måste provas ut. Alla människor fungerar olika och får olika effekter av den. Jag är fortfarande i det stadiet att jag funderar lite till och från vad jag tycker om den. Den har gett mig ett mer skärpt tänkande och jag känner mig mer allert. Det jobbiga är bieffekterna av den som jag får. 
Det är i början som bieffekterna är som värst. De slätas över efter ett tag. De effeker som jag får är förhjöd puls, nervositet, temperatur höjniningar (blir svettig), hummörssvängningar.. finns lite mer smått där till.

Kan ju låta vädligt motsägande eftersom att det var ju just det där som man ville medicinera bort, men det slätas över efter ett tag och blir mer stabiliserat. Därför är det väldigt viktigt att man ALLTID tar sina mediciner för att komma till sitt rätta läge. 


Något som jag också vill säga är, som jag tycker är viktigt för allmänheten att få höra: (utgår ju då från mina egna erfarenheter).
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man som anhörig skall ha förståelse varför en person man känner äter olika mediciner. Alltså om man är en anhörig som står ganska nära. Personligen tycker jag inte att den anhörige skall lägga allt för mycket energi på att tala om hur DÅLIGT de är för kroppen att "trycka" i sig en massa mediciner som "inte är bra för kroppen". Tro mig, de finns många som tycker så också.

Man får tycka vad man vill, även om man menar väl. Men det kan vara väldigt jobbigt att höra sånna kommentarer om man kanske är väldigt nöjd med sina mediciner och dessutom känner sig hjälpt av dem. Det är klart att man inflika med något om man ser att de bara leder till något dåligt, men ser man inte de så tycker jag helst att man kan behålla de orden för sig själv.

Är man en frisk och klok människa som har på koll på läget, behöver man inte ständigt få en knäpp på näsan. De hjälper knappast.
Det är bättre att försöka vara en stöttande person och vara ett öga OM något skulle gå snett.

Men jag är öppen för olika åsikter, är alltid intressant. Vill gärna höra era erfarenheter av det här, så länge ni påminner om att vi alla fungerar olika. 

Kram från MiG

 
 
Ingen bild

Anna

10 januari 2014 14:35

Hej.
Bra inlägg tycker jag. Jag har i större delen av mitt liv varit en person som har varit emot att ta mediciner för min egen del. Vill bara tillägga att jag aldrig "dömt" andra för att de äter mediciner. Det är upp till var och en och inget som jag har med att göra. När jag började få mina depressioner ville jag inte söka hjälp, för jag kunde fixa det själv...Idag när jag har fått min diagnos och efter att ha gått igenom många år av att må dåligt vilket även ledde till skiljsmässa, så är jag glad att det finns mediciner för psykiska sjukdomar. Jag hade inte klarat av mitt liv idag om det inte varit för mediciner och har förlikat mig med att jag kommer att få äta dem resten av mitt liv. Men för mig idag...så är det värt att äta dem, eftersom jag vet hur jag hade mått utan dem.
/Anna

Ljumsten

10 januari 2014 15:05

Tack för ditt svar! Intressant och bra! :) Lycka till nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ljumsten - 23 februari 2014 01:36

Måste säga att denna film är verkligen speciell. Jag gillar den just för att den är så säregen på något vis. Bitvis kan jag tycka filmen är ganska B:ig, men ändå vill man titta sig igenom filmen för att den har något "magiskt" över sig. Edwar...

Av Ljumsten - 19 februari 2014 20:45

Halloj på er! Det har somsagt varit ett tag sen jag skrev, men ja det är så det fungerar för mig. När motivationen känns låg så blir det inga inlägg. Men det "varnade" jag er för ändå så.Har ju somsagt kommit en bra bit in på kursen om ADHD och kände...

Av Ljumsten - 3 februari 2014 00:28


... Ibland när jag funderar på var all stress kommer ifrån, som jag känner att jag har, inser jag att mycket av det kommer ifrån mig själv och inte omgivningen. Jag har mycket tidspress (som jag skapar själv) är tidsoptimist samtidigt som jag vil...

Av Ljumsten - 3 februari 2014 00:21


Sitter nu på tåget från norr. Sitter precis bredvid en stor hög med väskor, och den högen har några gånger rasat på mig. Hoppas den håller sig på sin plats. Dock uppstod ett annat problem och det är att efter jag rättade till väskorna, måste folk ål...

Av Ljumsten - 31 januari 2014 00:01


Nu är det sent på kvällen/natten och jag är för pigg för att sova. Kom hem och var helt apatiskt trött, så där trött att man vill kräkas och ens kroppsdelar agerar som om man vore berusad. Alltså sov jag alldeles förtidigt på kvällen och nu är ja...

Presentation


För dig som vill läsa lite om hur det är att leva med ADHD och andra äventyr vid sidan av ett sånt liv. Lämna gärna en kommentar om du tyckte om det du läste :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards