Alla inlägg den 10 januari 2014

Av Ljumsten - 10 januari 2014 15:53

Saker som jag vill affirmera goda saker om och som jag vill lägga min energi på. Det här är saker som jag dessutom vill göra i sommar också.

 

Av Ljumsten - 10 januari 2014 15:06



Affirmation är något jag skulle vilja använda mig mer ut av i min vardag. Det är ju väldigt lätt att hamna i negativa tankar som egentligen bara är destruktiva för oss.
Affirmation betyder ju att du i din tankevärd ser dig själv i en situation där du mår bra och är omringad av positiva saker. Det kan ju tyvärr bli tvärtom,att man affirmerar på "fel" sätt. Men man brukar prata om att man skall affirmera om goda saker så att man till slut befinner sig i det. 

Finns ju en film som heter The Secret och handlar just om det. Kanske lite väl mycket hokuspokus i just den filmen, men man kan välja att sortera ut de som låter mest realistiskt.
Jag skulle vilja lära mig att kunna komma in i det där läget. Läget där man låter alla positiva tankar bara få strömma in.

Jag tror att affirmation funkar så att, om man tänker positiva tankar om sig själv och sin omgivning, kommer man att aggera utifrån det. Det kommer göra att livet känns mycket lättare. Det magiska med detta är hur den positiva "energin" eller inställningen vi har inom oss, kan hjälpa oss att komma betydligt mycket längre än om vi ältar alla problem. 

Vet inte varför "negationens" kraft är så stor och lätt tar överhand? Man tycker att det borde vara tvärt om. Särskillt när man sett resultaten av den positiva energin.

Det är verkligen något jag vill utveckla min kunskap i för att få ett sundare liv.

Kram från MiG
       

#affirmation #positiv #kraft #blogginlägg #spotify #adhd #tankar #nyskapande

Av Ljumsten - 10 januari 2014 10:45

                     

Det råder nog väldigt många delade meningar om hurvida vi människor mår av att äta olika mediciner.
En del är pillermissbrukare, andra äter endast naturpreparat, vissa gör både och så kanske de finns de personer som inte äter någon medcin eller kosttillskott alls.
Alltså alla har vi olika syn på vad vi tycker om det och hur mycket vi äter av vanlig samt naturmedicin.

Min personliga åsikt om detta (jag har ju ätit lite olika "vanliga" mediciner för olika saker) är att man ska försöka hitta en bra balans. Man ska ha koll på VAD man stoppar i sig och VILKA effekter det kan ge. Både positiva och negativa. Det är också bra att medicinen man tar skall vara på ett kontrollerat sätt så att det inte går över styr.

Vad de gäller vanlig medicin och natur medicin, så ställer jag mig där mitt i mellan. Jag tror på vissa saker på båda sidorna så att säga. Jag anser nog att vissa saker måste nog ske genom läkaren, som ordinerar "vanlig" medicin för att man skall få en så önskad effekt som möjligt och när det gäller andra saker, kan man säkert vända sig till naturläkemedel.

Det viktigaste av allt är att man själv har valt rätt medicin som passar för just dig. Är man nöjd med vilka mediciner man tar och man får de önskade effekterna av det så är det ju för det mesta bra. Så länge du och din läkare har koll på läget. Självklart skall man sluta om kroppen tar för mycket stryk, även om du får positiva effekter, men somsagt... man skall (enligt mig) äta medicin under kontrollerade former. (ALLTID)

Jag har ju fått utordinerat en medicin för min ADHD - Ritalin. ADHD medicin är ju något som måste provas ut. Alla människor fungerar olika och får olika effekter av den. Jag är fortfarande i det stadiet att jag funderar lite till och från vad jag tycker om den. Den har gett mig ett mer skärpt tänkande och jag känner mig mer allert. Det jobbiga är bieffekterna av den som jag får. 
Det är i början som bieffekterna är som värst. De slätas över efter ett tag. De effeker som jag får är förhjöd puls, nervositet, temperatur höjniningar (blir svettig), hummörssvängningar.. finns lite mer smått där till.

Kan ju låta vädligt motsägande eftersom att det var ju just det där som man ville medicinera bort, men det slätas över efter ett tag och blir mer stabiliserat. Därför är det väldigt viktigt att man ALLTID tar sina mediciner för att komma till sitt rätta läge. 


Något som jag också vill säga är, som jag tycker är viktigt för allmänheten att få höra: (utgår ju då från mina egna erfarenheter).
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man som anhörig skall ha förståelse varför en person man känner äter olika mediciner. Alltså om man är en anhörig som står ganska nära. Personligen tycker jag inte att den anhörige skall lägga allt för mycket energi på att tala om hur DÅLIGT de är för kroppen att "trycka" i sig en massa mediciner som "inte är bra för kroppen". Tro mig, de finns många som tycker så också.

Man får tycka vad man vill, även om man menar väl. Men det kan vara väldigt jobbigt att höra sånna kommentarer om man kanske är väldigt nöjd med sina mediciner och dessutom känner sig hjälpt av dem. Det är klart att man inflika med något om man ser att de bara leder till något dåligt, men ser man inte de så tycker jag helst att man kan behålla de orden för sig själv.

Är man en frisk och klok människa som har på koll på läget, behöver man inte ständigt få en knäpp på näsan. De hjälper knappast.
Det är bättre att försöka vara en stöttande person och vara ett öga OM något skulle gå snett.

Men jag är öppen för olika åsikter, är alltid intressant. Vill gärna höra era erfarenheter av det här, så länge ni påminner om att vi alla fungerar olika. 

Kram från MiG

Av Ljumsten - 10 januari 2014 01:14



Jag är helt fascinerad av hur otroligt begåvade dessa bröder är. De är roliga, extremt musikaliska, spelar bra teater, konstnärliga, smarta, inspirerande, snälla och karismatiska varelser! Är mäkta imponerad och inspirerad av deras talang! Vilken enorm improvisationsförmåga.....  Ja man kan ju inte låta bli att bli lite förälskad faktiskt i dessa två bröder. 
Många känner igen dessa bröder från "The Fox" , men de har gjort så otroligt mycket mer än bara den låten.
Kolla på Ikveld med Ylvis, väldigt roligt program. 

Ylvis - Elevator, Ylvis - Radio Taxi, Two men in one suit och Tid for Hobby hahaha, skratta så jag grät!

Här kommer 4 klipp på dessa (finns mycket mer kul av grabbarna Ylvisåker)











Den här typen av tv - underhållning faller verkligen mig i smaken. De bästa av allt är hur mycket dessa bröder bjuder på sig själva. De är sällan de har menat att vara elak mot de personer som de träffat. Är somsagt ett stort fan!

Kan säga att efter en dag som denna med mycket jobbiga tankar och känslor, så känner jag mig nu botad efter att ha kollat in dessa tokstollar! Ni gjorde min kväll!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


För dig som vill läsa lite om hur det är att leva med ADHD och andra äventyr vid sidan av ett sånt liv. Lämna gärna en kommentar om du tyckte om det du läste :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards